Ducati introduceerde onlangs hun nieuwste racer die vanaf 2007 op de weg te vinden is: de Ducati 1098. Een motorfiets die ontworpen is met optimale prestaties als prioriteit. Elk systeem, elk detail en elk onderdeel is tot in de kleinste details bestudeert en de prestaties zijn tot het uiterste verhoogd. Als een bepaald ontwerpproces de 1098 niet lichter, sneller of wendbaarder zou maken werd er niet over nagedacht.

Het resultaat is een zeer krachtige tweecilinder motorfiets met een enorm hoge koppel/gewicht verhouding. Zelfs voor Ducati begrippen is dit een opmerkelijke motor. Er is nog nooit een lichtere, sneller stoppende motor met dit soort snelle rondetijden in de hele geschiedenis van Ducati geweest. Voor het eerst werd Ducati MotoGP en Superbike technologie gecombineerd om een straatmotorfiets te bouwen.

Het uiterlijk van de 1098 wordt bepaald door een aantal elementen. Uiteraard de van oudsher ingegeven "Ducati look" die alle motorfietsen van deze Italiaanse bouwer meekrijgen, maar bij deze motor bepalen zeker ook de circuitcomponenten een groot deel van het uiterlijk van de motor. Meteen duidelijk zichtbaar is ook het aërodynamische kuipwerk, wat perfect aansluit op de rijpositie van de berijder, een niet onbelangrijk onderdeel wat uitvoerig is getest door de Ducati testrijders.

15 jaar dominantie in het World Superbike Kampioenschap en een team van toegewijde technici hebben uiteindelijk geleidt tot het zeer goed doorontwikkelde Testastretta Evoluzione L-Twin motorblok wat we nu in laatste versie onder de 1098 vinden. Kenmerken van het blok zijn de compacte cilinders en cilinderkoppen. Andere veranderingen aan het blok zijn niet direct zichtbaar omdat ze zich in het motorblok bevinden. Een grotere boring en slag (104mm x 64.7mm) zorgen voor een grotere capaciteit en opnieuw ontworpen cilinderkoppen gecombineerd met MotoGP inductie technologie maken dat de motor meer kracht afgeeft dan het vorige Testastretta ‘R' motorblok.Daarnaast werden de hoeken tussen de in- en uitlaatpoorten verkleint zodat rechtere inlaatpoorten ontstonden, werden er elliptische gasklephuizen uit de MotoGP gemonteerd die 30% meer luchtstroom door kunnen geven als conventionele gasklephuizen en werd elk onderdeel uit het motorblok opnieuw bekeken op gewicht met als gevolg dat het motorblok vijf kilo lichter werd. Tot slot heeft de 1098 een nieuw uitlaatsysteem gekregen. Het is behoorlijk lichter dan zijn voorgangers en is ontworpen volgens een krachtverhogende 2-1-2 layout met 52mm-57mm buizen die dunner zijn dan eerdere modellen. Als uiteinde zijn uiteraard de traditionele Ducati dempers onder het kontje gemonteerd die het merk haar karakteristieke geluid geven.

Het frame moest uiteraard ultieme prestaties in het achterhoofd ook lichter uitgevoerd worden terwijl de kracht en stijfheid omhoog moesten vanwege het sterkere motorblok. Ook hier hebben de ontwerpers weer elk onderdeel onder de loep genomen en is uiteindelijk de layout van het frame iets vereenvoudigd. De hoofdbuizen zijn vergroot in diameter van 28mm naar 34mm terwijl de wanddikte verkleint is van 2mm naar 1.5mm. Dit leverde 14% meer stevigheid op en werd het frame 1.5kg lichter.
Uiteraard moest deze superieure snelheidsduivel ook stil kunnen komen te staan, dus werden er voor het eerst op een straatmotorfiets Brembo Monobloc remklauwen gemonteerd. Dit zijn klauwen die uit één stuk gegoten aluminium bestaan en dus veel stijver zijn dan de originele met bouten in elkaar gemonteerde klauwen. Samen met de grotere (330mm) remschijven levert dit systeem volgend Ducati een zeer indrukwekkende remkracht.
De 1098 is in 2007 verkrijgbaar in drie versies: de standaard 1098, de 1098 S die nog verder uitgebreid is met betere vering, lichtgewicht wielen en lichtgewicht componenten en er komt een speciale ‘Tricolore' versie in groen, wit en rood (de kleuren van de Italiaanse vlag) met ‘racing gold' framebuizen en wielen plus een Termignoni racedemper en bijgaande ECU.

Specs ducati 1098s
Year   2007
Engine   Liquid cooled, four stroke, 90° L twin cylinder, DOHC, desmodromic 4 valve per cylinder. 
Capacity   1099
Bore x Stroke   104x64.7mm
Compression Ratio   12.5:1
Induction   Marelli electronic fuel injection,  elliptical throttle bodies
Exhaust   Lightweight 2-1-2 system with catalytic converter and lambda probe. Twin stainless steel mufflers
Ignition / Starting    Electric
Max Power   160 hp  119.3kw @ 9750 rpm
Max Torque   12.5 kg-m  90.4 lb-ft @ 8000 rpm
Transmission / Drive   6 Speed  /  chain
Ratio   1st 37/15, 2nd 30/17, 3rd 28/20, 4th 26/22, 5th 24/23, 6th 23/24
Frame   Tubular steel Trellis frame in ALS 450
Front Suspension   Öhlins 43mm fully adjustable upside-down fork with TiN,  120mm wheel travel
Rear Suspension   Progressive linkage with fully adjustable Öhlins monoshock with top-out spring. Aluminium single-sided swingarm,  127mm wheel travel
Front Brakes   2x 330mm discs 4 piston caliper
Rear Brakes   Single 245mm disc 2 piston caliper
Front Tyre   120/70 ZR17
Rear Tyre   190/55 ZR17
Seat Height   840 mm
Dry-Weight / Wet-weight   173 kg  381 lbs
Fuel Capacity    15.5 Litres
Standing ¼ Mile   10.9 sec / 213.2 kmh
Standing 1000 m   20.3 sec  / 250.0 kmh
Top Speed   273.5 kmh