de eerste meters met de 1098S!

01 apr 2007 door Mark Groeneveld

zie ook de nieuwe foto's in het fotoalbum

Er is de afgelopen weken veel werk verzet om de nieuwe Ducati 1098S klaar te krijgen voor zijn eerste kennismaking het circuit. De mannen van Ducati Zaltbommel hebben goed werk geleverd en de 1098S staat er netjes bij.
Vervolgens werden de spullen ingepakt en vertrokken richting Spanje voor de jaarlijkse Dunlop test.
Daarvoor willen we graag Stehouwer Banden en Dunlop Nederland bedanken voor het mogelijk maken van de test en George Mackay onze Schotse (familie natuurlijk) chaffeur. (Samen met Arend naar Spanje geknalled in 30 uurtjes)

Aangekomen in Spanje, met de Trans-peat vrachtwagen (bedankt!), werden de nieuwe 17inch banden gepresenteerd voor de Superbike klasse. Om precies te zijn is de voorband veranderd naar de maten 125/80 en de achterband naar 195/65, ook zijn de compounds en opbouw van de banden gewijzigd. De nieuwe Dunlop slicks zullen er voor zorgen dat we nog competetiever zijn de Dutch Superbike klasse. Maandag hadden we afgesproken met een aantal mensen van Ducati Corse.
Het is altijd leuk om mensen te ontmoeten die je tot dan toe alleen emails hebt ontvangen en aan de telefoon hebt gehad. Tijdens de WK Superbike weekend, dit jaar al op 29 april, zullen we nogmaals een gesprek hebben over onze voorderingen met de 1098S in de Dutch Superbike klasse.

Valencia is een uitdagend circuit met veel snelle bochten, maar ook een aantal snelle combinaties, net als Assen! Gedurende de eerste dag waren we dan ook druk aan het zoeken en veranderen aan de 1098S om de afstelling te verbeteren.
Dat lukte goed en dat merkte ik zelf niet alleen op de baan, maar natuurlijk ook in de rondetijden. Het was voor mij ook de eerste keer op een ‘superbike’, daarmee bedoel ik eigenlijk een zware 1000cc of in ons geval een 1100cc machine. Dat gezegd is deze machine slechts 165 kg, waarmee dit één van de lichtste machines is die ik de afgelopen jaren hebt gereden.

Het verschil in vermogen, ten opzichte van vorig jaar, was anders dan ik had verwacht. Dit vermogen van de 1098S is zeer goed te doseren en daardoor ook niet onwijs aggressief. Er zijn echter zoveel PK’s leverbaar dat je heel anders moet denken een rijden! Veel meer nadenken hoe je met de motorfiets moet rijden.
Misschien wel het belangrijkste van het rijden met zo’n zware machine is het kunnen gebruiken van het vermogen. Daarbij spelen de banden één van de belangrijkste rollen net als de vering van de motorfiets.

Dit jaar rijden we met Ohlins vering, die wederom op en top wordt gehouden door onze verings expert uit het Noorden, Zweitze Rooske uit Tynaalo. Al met al kunnen we zeggen dat het een zeer geslaagde test is geweest, waarbij het belangrijkste doel is gehaald: veel meters maken en de 1098S leren kennen.

Als alles volgens plan verloopt hebben we nog een trainingsdag op Assen voor onze eerste wedstrijd weekend. Hopelijk kunnen we dan een basis afstelling vinden voor de 1098S en kunnen we de nieuwste onderdelen uit proberen, met nadruk op de voorvork.

We houden u graag op de hoogte en tot de Paasrace op Assen! Groeten namen het hele Team, Stuart en Mark


Valencia 20 maart 2007

De eerste meters met de 1098S!

Stuart heeft vandaag op Valencia de Ducati 1098S de sporen gegeven en heeft de hele dag die glimlach niet meer van zijn gezicht gekregen!
Op een relatief koud en windering Circuito Ricardo Tormo in Zuid Spanje is de jaarlijkse Dunlop bandentest. Tussen voornamelijk Britse raceteams draait Stuart ook zijn rondjes, omdat ons team al jaren met Dunlop banden rijdt. Vanwege de aangepaste regelementen voor de Dutch Superbike zijn slicks toegestaan en Stuart heeft deze dan ook onder de Ducati zitten. In 2002 heeft hij voor het laatst op dit (echte) racerubber gereden, toen op een 250cc tweetakt Honda.

De verschillen met vorig jaar zijn groot.
Compleet nieuwe motor, meer pk’s, rijden op slicks, nog geen afstelgegevens van de vering en demping; Het is hard werken om de 1098 aan te passen aan Stuart’s rijstijl, en misschien ook wel andersom.
“Deze motor is zo compleet anders dan de 749R van vorig jaar, qua ontwerp is hij eigenlijk veel simpeler en het vermogen lijkt wel verdubbeld!”, volgens een erg enthousiaste Stuart. “Vooral de acceleratie in de versnellingen 4, 5 en 6 is gigantisch. Sturen doet de 1098 ook al goed, zoals werd verwacht. We zijn vanmorgen bezig geweest met de voorveren en waarschijnlijk doen we ook vanmiddag een andere veer achter. En dan zijn er natuurlijk nog zaken als zithouding en rijpositie. Het standaard kuipruitje is wel erg laag, ik zit vol met mijn helm in de wind. Hard werken hier, maar ook heel leuk”.

Dat de verschillende Ducati-teams onderling toch een band hebben blijkt uit het volgende; Afgelopen weekend reden de WSB jongens hier en Ruben Xaus van Team Sterilgarda zit in de pitbox naast ons. Blijkt dat Ruben naast een heel goede trainingstijd (2e) ook voortijdig gestopt is, en het vat racebenzine dat voor hem was gereserveerd stond onaangeroerd in de Team Sterilgarda pitbox. Ze hadden geen zin om het mee terug te nemen naar Italie, dus werd het gedoneerd aan Ducati Racing Team GoStuart!

Morgen meer nieuws vanaf Valencia

21 maart 2007 update

Heb zojuist contact gehad met Arend in Valencia.
Ook de tweede testdag is zeer goed verlopen. Er is veel gereden door Stuart en het gevoel wat hij nu heeft op de 1098 is al weer een stuk beter dan de dag ervoor. Het uitgebreide verslag van Stuart zelf volgt nog, evenals de foto's en fimpjes. Stuart sloot de dag af met een snelste ronde van 1:41, onder koude omstandigheden en met een flinke wind over het circuit. "Er zit nog veel meer in" zei Stuart na afloop van deze dag. Morgen gaat de truck weer huiswaards. Een klusje dat met extra chauffeur George McKay uit Scotland snel gebeurd zal zijn.

-back-